Spelregelbewijs

De KNVB vindt het belangrijk dat spelers de regels van het voetbalspel goed beheersen. Daarom is het voor spelers die bij O19 gaan spelen verplicht gesteld om het zogeheten spelregelbewijs te halen. Spelers die bij O18 spelen krijgen een jaar de tijd om dit bewijs te halen.
Voetbalmasterz, voor het behalen van je spelregelbewijs
Spelers die instromen vanaf de O19 mogen van K.S.V. Fortissimo maximaal drie wedstrijden spelen zonder in het bezit te zijn van het spelregelbewijs. Daarna worden zij uitgesloten van wedstrijden totdat ze in het bezit zijn van het bewijs. Het halen van het spelregelbewijs gaat volledig digitaal. De toets die je hiervoor moet afleggen staat op www.voetbalmasterz.nl. Op deze site staat veel informatie over spelregels. Ook kun je er volop oefenen met tal van spelregelsituaties.
Zodra het tijd wordt om je spelregelbewijs te gaan halen, krijg je een mail met daarin je KNVB relatienummer plus je activeringscode toegestuurd. Deze code is nodig om je account te activeren waarmee je het spelregelbewijs kunt behalen. Wanneer je de instructies in deze mail goed leest en uitvoert kun je daarna steeds starten met de LOG IN keuze. Je hebt dan je KNVB relatienummer met een zelfgekozen wachtwoord nodig. Als het inloggen niet lukt, schakel je de hulp in van de leeftijds-coordinator van K.S.V. Fortissimo.

De toets bestaat uit vijf oefen-niveaus met 10 vragen en een eindtoets met 20 vragen. Al deze niveaus moet je doorlopen om uiteindelijk het bericht te krijgen dat je het spelregelbewijs behaald hebt. Je kunt tot in het oneindige proberen de toets te halen. Lukt het niet om het te halen, dan kun je via de oefenvragen de meest lastige spelregels extra oefenen. Als je het uiteindelijk helemaal niet meer ziet zitten kun je de hulp inschakelen van de leeftijds-coördinator van K.S.V. Fortissimo.

Kortom, het is verplicht, leerzaam, niet te moeilijk en vooral leuk om te doen. Daarom adviseert K.S.V. Fortissimo om zo snel als mogelijk (dus na ontvangst van de e-mail van de KNVB) te beginnen met het aanmelden, oefenen en behalen van het spelregelbewijs. Wacht niet tot het uiteindelijk toch moet!