VOG vrijwilligers

VOG beleid KSV Fortissimo
Voetbalvereniging Fortissimo wil naast een sportieve ook een veilige vereniging zijn voor al onze leden. Het bestuur heeft daarom besloten tot het invoeren van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor alle trainers en leiders die geregeld met onze jeugdleden (t/m 17 jaar) te maken hebben.
Het VOG-beleid wordt ook vanuit NOC NSF gestimuleerd.

Wat is een VOG?
Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat jouw gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Dienst Justis screent personen die een VOG aanvragen en geeft de VOG’s af. Er zijn diverse screeningen mogelijk. Het is belangrijk te weten dat Fortissimo alléén een VOG aanvraagt m.b.t. tot het omgaan met jongere personen ("belast met de zorg voor minderjarigen"). U krijgt een VOG als je geen strafbaar feit hebt gepleegd dat relevant is voor de betreffende functie.

Voor meer informatie: www.justis.nl/producten/vog/.

Aanvragen (gratis) VOG
De aanvraag wordt door ons, als bestuur begeleid. Dit neemt u als vrijwilliger een hoop werk uit handen en de aanvraag is op deze wijze voor u gratis.

Via de Technische Commissie ontvangen wij elk seizoen de namen van de vrijwilligers waarvoor VOG moet worden aangevraagd.

Procedure
Fortissimo stuurt een standaard mail naar de vrijwilliger waarin uitgelegd wordt hoe de procedure van VOG aanvraag verloopt. Aan de hand van de gegevens die bij Fortissimo bekend zijn zal de aanvraag starten. Deze gegevens zijn volledige namen, geboortedatum en e-mailadres. Met deze gegevens wordt de aanvraag gestart door Fortissimo.

Hij/zij ontvangt dan per mail een "Verzoek tot elektronische aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag" van de Dienst Justis van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. In dit verzoek staat de link naar de formele VOG-aanvraag en de rest wijst zich vanzelf.

Belangrijk
Bij de aanvraag is het noodzakelijk dat je een DigiD hebt. Een DigiD kun je aanvragen via: https://digid.nl/aanvragen.

Na invullen van de gevraagde gegevens duurt het ongeveer 2 weken voordat je de VOG door je brievenbus  ontvangt. Je kunt je VOG digitaal inleveren (foto/ scan) bij de vrijwilligerscommissie via het emailadres [email protected] De inlevering zal bevestigd worden.

Geldigheid VOG
Er is geen vastgestelde geldigheidstermijn voor een VOG. Bij Fortissimo zullen wij onze vrijwilligers elke 4 jaar vragen om een recente VOG.

Heeft u al een VOG?
Het kan zijn dat je al in het bezit bent van een VOG op screeningspunten 84 (belast met de zorg voor minderjarigen) en 85 (belast met de zorg voor hulpbehoevende personen). Is deze niet ouder dan twee jaar, dan is deze voor Fortissimo ook bruikbaar en kunt u ons deze VOG sturen.

Wat als je geen VOG wilt aanvragen of niet verstrekt krijgt?
Fortissimo zal hier strikt mee omgaan. Iedereen die vrijwilligerswerk doet en actief werkzaam is bij de jeugd van Fortissimo heeft een VOG nodig. Wilt u deze niet aanvragen of krijgt u deze niet verstrekt van Dienst Justis, dan stopt uw betrokkenheid bij Fortissimo per direct. Als een VOG niet wordt afgegeven betekent dat namelijk, dat er een veiligheidsrisico is als deze persoon de betreffende functie gaat vervullen. Justis geeft een VOG alleen niet af als er een veroordeling is geweest gebaseerd is op een strafbaar feit. Wanneer een VOG niet wordt toegewezen door de Justis, dan wordt u alleen zelf daarover geïnformeerd.

Meer weten?
Voor verdere vragen en/of opmerkingen omtrent de procedure van het aanvragen van een VOG kunt u contact opnemen met [email protected]