Clubhistorie

Katholieke Sport Vereniging Fortissimo

10 augustus 1945

Historisch overzicht K.S.V. Fortissimo

K.S.V. Fortissimo is op 10 augustus 1945 als katholieke vereniging opgericht door Pater Hooyschuur, die daarbij de historische woorden uitsprak: "De K.S.V. Fortissimo zal als katholieke vereniging altijd tegen de stroom in moeten zwemmen, maar dat geeft niets, dat moet een zalm ook en dat is een heel sterke visie". De vereniging kent in zijn oorsprong o.a. afdelingen voor de wandelsport, gymnastiek, voetbal, modelbouw (vliegtuigen) en volleybal. De gymnastiekafdeling is uiteindelijk omstreeks 1970 gefuseerd met Sparta.

Voor de voetbalafdeling worden achter de Reehorst de eerste wedstrijden gespeeld, daarbij gebruik makend van de kelder van De Reehorst als kleedruimte. Vanuit een eerste 'clubkeet' wordt in een houten 'keetje' thee en snoep verkocht. Voor die tijd wordt de thee gezet bij de familie Van Gool aan de Parkweg. Daar liggen in die tijd ook de wedstrijdballen en doelnetten die iedere keer op de fiets worden meegenomen.

Het eerste echte, houten clubhuis wordt onder leiding van Ed de Lange gebouwd. Het blijkt naast een flinke investering een helse klus met weinig medewerkers. Met een vloeroppervlak van 25 x 6 meter is de ruimte klein. Een kleine opslagruimte wordt ook als bestuurskamer gebruikt. Het clubhuis is altijd afgeladen vol en toch gezellig. Uiteindelijk wordt een zelfstandige bestuurskamer aangebouwd, wat een enorme luxe betekent voor de vereniging.

Historische feiten

1972
Fortissimo krijgt een eigen clubhuis aan de Diedenweg tussen Sportpark Reehorst en Sportpark Ede. Op 25 augustus wordt het clubhuis geopend door de Ajaxspelers Sjaak Swart en Johan Neeskens. Zij doorboren met twee forse trappen een met papier dichtgeplakt doel.

1991

Sportpark Hoekelumse Eng wordt bouwrijp gemaakt en voorzieningen worden aangelegd.

1993

In november worden een nieuwe clubhuis en de velden op de Hoekelumse Eng in gebruik genomen.

2012-heden

De vereniging telt ongeveer 650 leden. De heer Alex Kersten is het langst lid van de vereniging, hij staat al vanaf 1949 (!) ingeschreven.

Het eerste elftal speelt momenteel in de derde klasse. In het seizoen 2016-2017 speelt het team weer in de zaterdagcompetitie. Veel spelers van het eerste elftal zijn afkomstig uit onze eigen jeugdafdeling.

De vereniging groeit nog steeds, vooral onze jeugdafdeling wordt alsmaar groter. Vanaf 2013 hebben we een aantal nieuwe kleedkamers in gebruik kunnen nemen.

Auteur: Fred van Asselt en Piet Konings

Bron(nen): oude archieven